Tęsknota za bratnią duszą i samotność, czyli za czym tęsknimy w życiu?

written by Renata Rusnak 14 września 2015

Jakiś czas temu spędziłam cztery wieczory na bardzo głębokim gadaniu ze Zbyszkiem z Australii, jak go nazywam na potrzeby robocze. Zbyszek trzydzieści parę lat spędził w Australii, jest więc nieco inaczej ukształtowany niż ktoś stąd. Gadaliśmy o wszystkim, o czym tylko zdążyliśmy pogadać. To znaczy on gadał, bo ja głównie stawiałam pytania o jego odmienną perspektywę. Tęsknota za bratnią duszą była jednym z naszych tematów.

Bardzo to dobrze robi na poszerzanie horyzontów, zwłaszcza kiedy się spotyka kogoś zainteresowanego podobnymi tematami. Zbyszek okazał się być źródłem niewyczerpanej inspiracji i obyśmy spotkali się kiedyś ponownie. Jest zresztą coś ciekawego w tamtej części świata, pisałam kiedyś o rozmowach z Jurkiem.

Ostatniego dnia rozmawialiśmy o związkach, bliskości i o tym, że trochę trudno jest mi spotkać kogoś, kto by do mnie pasował. Zbyszek rzucił wtedy jedną frazę, która przypomniała mi coś, co kiedyś rozumiałam, ale o czym sobie na skutek zawirowań emocjonalnych zapomniałam.

Jest ci trudno, bo nie szukasz seksu, ani związku. Ty szukasz soulmate.

Aż jęknęłam gdzieś z głębi trzewi. Soulmate, bratnia dusza! Jak mogłam o tym zapomnieć?

Poszłam do domu i zaczęłam zaglądać do środka siebie. Nie, nie zapomniałam, wcale nie zapomniałam. To jest takie coś, co zawsze jest. Czasem głośniejsze, czasem cichsze, ale zawsze jest. Całe życie niesie się to w sobie, w swoim sercu. Taki głos, który ciągle przypomina, że masz potrzebę nie tylko bycia popularnym, cenionym, respektowanym, zamożnym. Masz też potrzebę bycia rozumianym, kochanym, akceptowanym. Tak w pełni.

A poszukiwania bratniej duszy w rzeczywistości są tęsknotą za tym czymś, tą właśnie pełnią.

Tęsknota za bratnią duszą i tęsknota w ogóle nie jest i nie powinna być żalem po stracie. Do pewnego momentu żal, który pojawia się po stracie kogoś na skutek śmierci czy porzucenia jest normalny, uzasadniony. Jest nawet pożądany, bo pomaga się w jakiś sposób uporać ze stratą, daje nam czas. Może zadziałać jako niewygodny, bolesny lecz konstruktywny bodziec do zmian.

Żal po stracie

Żal po stracie pozwala się skonfrontować ze wszystkim, co z naszego życia zniknęło na skutek nieobecności osoby, na której opieraliśmy swoje uczucie dopełnienia. Czy to będzie rodzic, dziecko, przyjaciel czy partner, zawsze zostawi po sobie swoistą pustkę. Tej pustki na początkowym etapie nie da się zastąpić. Da się ją za to z czasem przekształcić w lepsze zrozumienie siebie i swoich potrzeb. Inaczej będzie w przypadku śmierci, inaczej porzucenia, ale oba te zdarzenia graniczne czegoś uczą.

Najważniejsze we wszystkich przypadkach straty jest to, by nie utknąć w żalu. W dłuższej perspektywie żal przeradza się w pretensje, uraz, roszczenia, a na nich już nic dobrego nie da się zbudować. Na pewno nie poczucie bezpieczeństwa, zaufania i spełnienia. Chodzi więc o to, by odróżnić żal od tęsknoty.

Tęsknota to nie jest żal za czymś minionym. Jeśli żałujemy tego, co się stało w przeszłości, żyjemy w niej, a nie w teraźniejszości. To nas determinuje i zamyka drogę do tego, co mogłoby się wydarzyć tu i teraz. Żal po stracie jest w porządku, należy pozwolić mu się przejawić, ale też należy zrobić wszystko, żeby się wreszcie wypalił. Nie można całe życie żałować czegoś, co stało się w przeszłości, bo skoro się stało, to znaczy że tak miało być, że było to najlepsze, co wtedy mogło zaistnieć.

Nie warto zatapiać się w smutku, co by było, gdyby stało się inaczej, bo tego nikt z nas nie wie. Czy sprawy obróciłyby się w dłuższej perspektywie na naszą korzyść? Prawdopodobnie nie, a jeśli tak, to dlaczego zamiast teraz przekształcać siebie i okoliczności w kierunku upragnionych zmian, tkwimy w czym tkwimy, rozgoryczeni na cały świat, że coś jest nam odbierane? Tego nie warto robić.

Nostalgia, samotność, depresja

Tęsknota może też przerosnąć w nostalgię i wtedy też jest w porządku, pod warunkiem, że znowu nie przyćmiewa tu i teraz. Że nie zakorzenia nas w przeszłości, której już nie ma i nigdy nie będzie. Której tak naprawdę nawet nie chcemy, ale do której chętnie uciekamy przed aktualnymi problemami i podejmowaniem decyzji. Fajnie jest nosić w pamięci nostalgiczne wspomnienia z przeszłości, niedobrze jest w nich żyć.

Pomiędzy tym wszystkim pojawiaj się stany depresyjne, związane z poczuciem bezsilności, niemożności działania w zgodzie ze sobą na terenie domu, pracy czy rodziny. Braku akceptacji na podstawowym poziomie, i wtórnych odczuciach opuszczenia, porzucenia, odtrącenia, Z wynikłej stąd niskiej wartości siebie, wzmocnionej poczuciem winy (nie nadaję się).

Poczucie oddzielenia od stada, od swoich, od rodziny może być bardzo bolesne i mocno nas determinować. Kiedy jesteś sam, nie przynależysz do nikogo, nie jesteś rozumiany, nie czujesz się w pełni akceptowany, ulegasz poczuciu niemocy. Paraliżuje cię też syndrom “owieczki odłączonej od stada”, która nie jest w stanie zrobić kroku w żadnym kierunku. Owieczka może nawet nie wiedzieć, że tęskni, bo tęskni od tak dawna, że opanowała ją ukryta depresja.

Uczucie oddzielenia może nie być zgodne z wydarzeniami, ale może być tak przyjmowane i w ten sposób może nas determinować. Niekiedy wyparte odłączenie oraz powiązana z nim samotność ograniczają nas do tego stopnia, że sami przestajemy widzieć i rozumieć otoczenie, błędnie wszystko interpretujemy, odpychamy od siebie ludzi i obcych i najbliższych. Nie widzimy i nie przyjmujemy pomocy nawet wtedy, gdy wpycha nam się drzwiami i oknami. Kluczowym odczuciem w tych stanach jest bezsilność, porzucenie i osamotnienie.

Samotność jest czymś, co każdy z nas doświadcza indywidualnie. Niektórzy samotnie czują się w tłumie, inni gdy tylko cichnie gwar. Niektórych samotność popycha do desperacji, innym nie przeszkadza w codziennym życiu, zalegając lekkim cieniem na sercu i w oczach. Jedni z jej powodu rzucają się w wir wydarzeń, związków, pracy, inni uciekają, zamykają się, izolują jeszcze bardziej. Nie ważne, czy jestem w związku, czy nie. Ważne, czy czuję się w relacjach z innymi jak wśród swoich bliskich, czy jednak czuję się samotnie?

Czym jest tęsknota?

Czym więc jest tęsknota, jeśli nie jest poczuciem straty, ani odrzucenia, ani nostalgią? Rozumiem ją w ten sposób, że jest domeną samotności uświadomionej. Jest tym momentem, w którym stajemy przed lustrem zupełnie nago i przyznajemy się przed sobą: tak, to jestem ja, to są moje granice, to są moje potrzeby, to są moje umiejętności, ale potrzebuję jeszcze kogoś – osoby lub osób – do zbudowania tego, za czym tęsknię, do osiągnięcia pełni. Do podzielenia się tym, co mam, moimi darami, umiejętnościami. Moją miłością.

Tutaj pojawia się znany ze wszystkich nauk religijnych i rozwojowych prosty motyw – nie osiągniesz pełni kosztem kogoś innego, bez scalenia siebie, bez osiągnięcia pełni wewnętrznej. Czyli że nie da się załatać dziury czymś, co w nas samych nie istnieje. By zbudować pełną relację z drugą osobą/osobami/bogiem/czymkolwiek, należy najpierw dogadać się ze sobą.

Odnaleźć siebie, zrozumieć, zaakceptować, pokochać. To długi i żmudny proces, ale jeśli go nie pokonamy, nie będzie nam łatwo przejść do tego drugiego etapu – do otwarcia się na swoje stado, rodzinę duchową, pokrewne dusze.  Wtedy ta głęboka, wewnętrzna tęsknota zaczyna nabierać sensu. Wtedy pojawia się sznureczek, cieniutka nitka uczucia do tych, którzy gdzieś tam są, może tak samo zagubieni jak ty, a może “tuż za rogiem, już gotowi, by cię odnaleźć”, jak powiedziała mi ostatnio Beata.

Tęsknota za bratnią duszą

Trzeba więc sobie pozwolić na samotność (ale oddzielić ją od depresji). Raz, bo daje możliwość poznania samego siebie, dwa, bo otwiera drogę do tych, za którymi naprawdę tęsknimy. Bo za czym tak naprawdę tęsknimy? Za pieniędzmi, statusem społecznym, dobrami? Nie da się tęsknić do kupienia sobie nowego domu; co najwyżej można tęsknić do atmosfery Domu.

Żyjemy przecież dla innych i z innymi. Nie tyle w dosłownej służbie innym, ile w kontakcie, w wymianie, we wzajemnym obdarowywaniu siebie uczuciami, doświadczeniami, ideami. Miłością. We wspólnym wzroście i podążaniu wspólną Drogą.

Należy tutaj odróżnić bycie z kimś w związku od relacji bliskości. Są ludzie, którzy nie potrzebują, lub nie chcą związków. Ci wypełniają swoją przestrzeń uczuciową, duchową lub intymną (nie rozumianą fizycznie) relacjami na szerszym poziomie. Mistrz duchowy, kapłan, oddany lekarz czy nauczyciel żyje w wartościach uniwersalnych, które wypełnia służba bliźniemu. Mnich w samotni wypełnia swoją potrzebę bliskości Bogiem. W rodzinach różne konfiguracje przybierają relacje z dziećmi i rodzicami, krewnymi. W życiu naukowca będzie to nauka, dla biznesmena mogą to być relacje w pracy.

Czym wypełnimy relacje bliskości, zależy od nas i nie musi być to w żaden sposób wartościowane. Ważne, by rozumieć, że tak naprawdę nigdy nie jesteśmy sami. Tak naprawdę nawet nie rodzimy się i nie umieramy sami. Bo jednak zawsze jesteśmy z kimś obok nas, nawet jeśli brakuje nam tej świadomości. Nawet jeśli odbywa się to na poziomie duchowym, albo jeśli z różnych powodów, często nieuzasadnionych, wynikłych z niewłaściwego rozumienia zdarzeń i zachowań innych czujemy się odrzuceni i pogrążamy się w samotności nieuświadomionej.

Ta ostatnia bywa niezwykle dotkliwa i bolesna i wielokroć zderzamy się z nią w codziennym życiu. Mimo to, często ją zagłuszamy, wypieramy, udajemy, że nie jest prawdziwa, że nas nie dotyczy. Jednak dopóki nie otworzymy się na nią, nie zaakceptujemy jej w pełni, jako części siebie, jako potrzeby bycia z właściwymi dla siebie “swoimi” ludźmi, nic nam nie da i niczego nie nauczy. Nie pojawi się w nas uświadomiona tęsknota za bratnią duszą.

Człowiek jest “stworzony” do bycia w relacjach z innymi. Na podstawowym poziomie powinien być “wypełniony” interakcją z ludźmi. Nie wypełniony innymi ludźmi, bo nie możemy żyć cudzym życiem, ale właśnie tym dobrym, budującym, przyjaznym, wspierającym w obie strony kontaktem z innymi.

Pogodzenie się ze sobą samym przybliża nas do naszych najbliższych. A odrzucamy siebie częściej niż sądzimy. To może być na poziomie niechcianej pracy, zarzuconych umiejętności, zainteresowań, przejawiania tłumionych cech charakteru, naturalnych zdolności, wyśmiewanych zamiłowań, hobby, bycia nie sobą, czasem wręcz orientacji seksualnej. Wszystko, co wiąże się z oceną i brakiem akceptacji siebie prawdziwego będzie się wyrażało w tęsknocie za “swoimi”, za przyjęciem, za zrozumieniem.

Tęsknota za bratnią duszą jest po prostu pamięcią o tym kimś pokrewnym, o kimś, kogo może jeszcze nie spotkaliśmy, ale w sercu wiemy, że gdzieś tam istnieje. Bo istniał zawsze. Soulmate. Duchowy krewny, który jest taki jak ty. Stań nago przed lustrem i przywołaj go, przywołując siebie.

Tęsknota za bratnią duszą

Tęsknota za bratnią duszą, poczucie samotności i poczucie wspólnoty. Gadamy o tym ze Zbyszkiem – prawie Aborygenem. Kopiec Krakusa, sierpień 2015.

Może Cię zainteresować

23 komentarze

Piotr Januszkiewicz 14 września 2015 - 19:55

Płaczę.

Reply
Renata Rusnak 14 września 2015 - 20:09

na zdrowie 😉

Reply
Anna Łucarz 14 września 2015 - 22:32

Piękne :). Dzięki za ten tekst!

Reply
Renata Rusnak 14 września 2015 - 22:37

u wlcm 😉

Reply
Emil Cioran 15 września 2015 - 01:37

“Wspólnotę z życiem nawiązujemy tylko wówczas, gdy z głębi serca wypowiadamy jakiś banał” (Sylogizmy goryczy). Cały ten tekst epatuje dość naiwnym banałem, który jak każdy banał może mieć moc tymczasowo terapeutyczną, ale przecież podskórnie wiemy, że samotność to jedyna realność, a inni to piekło i tygiel generowania tożsamości prowizorycznych, chwilowych i efemerycznych (odsyłam do Sartre’a i Gombrowicza). Nie ma pełni, człowiek to z definicji jedynie u-byt-ek. Pozdrawiam.

Reply
Renata Rusnak 15 września 2015 - 10:10

Wszystko w życiu jest wyborem i to człowiek wybiera co z życiem zrobi. Może widzieć banał gdzie chce, bo to jego postrzeganie świata i tylko na niego wpłynie. Na mnie na szczęście nie wpłynie, bo ja wiem, ile pracy kosztowało mnie najpierw zrozumienie tego, że nie jestem – nie muszę być – sama, a potem spójne i czytelne przekazanie tej myśli innym.
Posłałabym pozdrowienie, ale jako osoba wybierająca samotność nieuświadomioną i odrzucenie, pewnie go nie przyjmiesz. Wszystkiego dobrego zatem, kimkolwiek jesteś Cioranie 🙂

Reply
Ella W. 27 września 2015 - 04:35

“Kiedy się śmiejesz, ryzykujesz, że wezmą cię za idiotę. Kiedy płaczesz, ryzykujesz, że powiedzą, zbytek sentymentu. Kiedy zbliżasz się do niej ryzykujesz zaangażowanie. Kiedy opowiesz jej o swoich uczuciach ryzykujesz, że odkryjesz swoje prawdziwe ja. Kiedy opowiesz jej o swoich pomysłach i marzeniach, ryzykujesz, że ją stracisz Kochając ryzykujesz, że miłość nie będzie odwzajemniona. Żyjąc, ryzykujesz śmierć. Nadzieja to ryzyko rozpaczy. Podejmując próbę, ryzykujesz porażkę. Ale ryzyko jest po to , by je podejmować, ponieważ największym niebezpieczeństwem, jest nie ryzykować wcale. Ludzie, którzy nie ryzykują, nic nie robią, nic nie mają i są niczym. Nauczyli się omijać cierpienie i smutek. Ale nie nauczyli się uczuć, zmian, wzrostu, miłości, życia. Spętani w swojej pewności, są jak niewolnicy, którym odebrano wolność. Tylko ten, kto ryzykuje, jest wolny”

/nie moje/

Reply
Renata Rusnak 27 września 2015 - 12:38

Dzięki Ella 😉

Reply
Vera Zalutskaya 15 września 2015 - 13:55

Człowiek też wybiera czy czytać tylko Sartra i tym się zaspokajać czy jakoś jeszcze poszukać. Wydaje mi się że to o czym mówi Renata jest poprzedzone doznaniami podobnymi do tych, które opisuje Sartr, ale mineló sporo lat i myślę że teraz jest bardziej aktualne dążenie do budowania wspólnotowości, czym jest pełna chociażby myśl lewicowa. NIE jesteśmy sami, póki tego nie zrozumiemy będziemy żyć w chorym społeczeństwie i mieć chore serduszka.

Reply
Vera Zalutskaya 15 września 2015 - 13:44

no właśnie 🙂

Reply
Renata Rusnak 15 września 2015 - 13:49

:*

Reply
Renata Rusnak 15 września 2015 - 13:57

trochę przewrotne, ale interesujące dopełnienie tekstu
https://www.youtube.com/watch?v=P3fIZuW9P_M

Reply
Takeru 6 listopada 2015 - 12:24

No, ładnie. 🙂

Reply
Renata Rusnak 14 listopada 2015 - 12:25

🙂

Reply
góral 23 lutego 2017 - 08:41

Cytując klasyka można by postawić pytanie “jak żyć?”.
Bardzo trafny tekst , trafił mnie i poruszył. Zgadzam się generalnie ze wszystkim co napisano . Nasuwa mi się jednak jedna? wątpliwość/pytanie, co jeśli naszą “soulmate” odnajdziemy zbyt późno? Kiedy całe życie mamy poukładane, kiedy mamy 20 lat przeżytych w legalnym związku, kiedy zawsze rano pijemy kawę i jemy tosty a wieczorem myjemy zęby i idziemy spać żyjąc razem obok siebie,(czasem z sobą) kiedy wszystko jest “normalne”, praca, dzieci ,kredyty i inne trzymające przy życiu elementy. Co wtedy? jeśli nasza soulmate nie była poszukiwana/poszukiwany, ona/on była/był zawsze. Czy będąc gdzieś w połowie drogi swojego życia można zawrócić? zaryzykować? w imię czego? własnej satysfakcji?. A może wziąć to na klatę i trwać dalej marząc , że mogło być inaczej? Pozdrawiam Cię i tak trzymaj.

Reply
Renata Rusnak 23 lutego 2017 - 12:13

Zawsze można się zaprzyjaźnić 🙂 Ludzie bardzo nie doceniają mocy przyjaźni. To jedno. A drugie to trzeba sobie uczciwie odpowiedzieć na parę pytań z cyklu:
1. Czy to, co wybudowało się przez 20 lat wspólnego życia jest oparte na wartości samej w sobie – na szczęściu, stabilnych fundamentach, na wzajemnej uczciwości i szacunku do siebie, czy jest tylko pustą materialną wydmuszką i obowiązkiem, przyzwyczajeniem.
2. Czy moja obecna partnerka i towarzyszka życia jest ze mną nadal z miłości i bliskości, czy ona też marzy o swoim soulmate? Fajnie jest o tym uczciwie rozmawiać. Uczciwość przenosi relacje na wyższy poziom bliskości i zrozumienia, a jeśli ich nie ma, to przyspiesza proces rozstania (rezygnacji z iluzji).
3. Czy osoba, którą spotkaliśmy naprawdę byłaby w stanie (ma ochotę i potrzebę), wchodzić z nami w relację zaangażowaną na tyle, żeby przez kolejne 20 lat coś udało się zbudować?
4. Czy chodzi o soulmate czy chodzi o nudę i rutynę, albo inne niezałatwione sprawy? Żeby nagle nie okazało się, że to wszystko są kolejne iluzje i potrzeba ucieczki. Gorąco polecam serial The Affair dla porównania.
Trzeba wziąć wagę i odważnie zaglądnąć do serca i dokładnie się zastanowić. Bez strachu i bez chęci ucieczki. Co jest warte czego. W życiu decyduje wola. Jeśli związek jest wart troski i oddania, to trzeba to postanowić i nie żałować (polecam zobaczyć The Bridges of Madison County). Ale jeśli już rozważy się tę wagę i wyjdzie na to, że obecny związek trzyma się tylko na zobowiązaniach i przyzwyczajeniach, że gniecie, jest ciasny, niewygodny i blokuje, to nie tylko soulmate, ale i nawet samotność będzie lepszym rozwiązaniem.
W życiu chodzi o to, żeby się rozwijać, trzeba wybierać to, co temu celowi służy.

Reply
Tina 2 października 2017 - 10:23

Znam to uczucie…. ?

Reply
Małgorzata 6 kwietnia 2023 - 07:56

Dzień dobry kochana. Dziękuję za ten tekst. Trafiłam tu, bo tak miało być. Przeszłam już wszystkie etapy rozstania po 33 latach. Smutne ale prawdziwe i dla mnie dziś szczęśliwe. Siadam kolejny dzień do siebie tak w pełni, łzy, pada pytanie do siebie: za czym tęskni moja dusza? Łzy się leją, mówię do siebie, bo przecież wiem, czuję, że jest jak ma być, jednak …..wpisuję “za czym tęskni moja dusza” a tu Ty i ten artykuł. Dziękuję. Tak, tęsknię za absolutną akceptacją, zrozumieniem, kochaniem, bo JESTEM 😉

Reply
Renata Rusnak 22 maja 2023 - 13:11

<3

Reply
Iwona 28 kwietnia 2024 - 11:57

Witam
Też trafiłam tu przypadkiem wpisując w google tekst czy dusza tęskni… dziękuję za ten tekst, artykuł, metafory… obecnie jestem w rozpaczy 8 kwietnia straciłam bliźniaczą duszę… płaczę, rozpaczam, użalam się nad sobą, rozpamiętuję, pretensjonuję, zatracam się w tym żalu i niepowetowanej, stracie nie potrafię czuję nie móc… pustke, rozdarte serce na pół… jak żyć utknęlam w martwym punkcie… wegetuję i mimo iż wiem co powinnam itd nie potrafię moja rozpacz i krzyk duszy nie pozwala…??????? Pozdrawiam

Reply
Renata Rusnak 29 kwietnia 2024 - 14:22

Potrzeba trochę czasu, żeby żałoba wybrzmiała. Rozpaczanie, pozwalanie sobie na łzy i uzewnętrznienie odczuć po stracie jest prawidłowe, trzeba temu pozwolić wybrzmieć. Jednocześnie, jest niezwykle ważne, żeby nie utknąć w tym punkcie na miesiące czy lata, bo wtedy dochodzi do autodestrucji. W jakimś momencie musimy się pogodzić z tą stratą. Można zrobić rytuał odejścia, wypuszczenia, przyzwolenia dla duszy, żeby odeszła w pokoju. Długotrwała rozpacz więzi energię osoby, a przecież nie o to chodzi. Kiedy myślimy o kimś bliskim z miłością, pragniemy z całego serca dobra tej bliskiej duszy. Warto zwrócić wolność sobie i jej, bo przecież to i tak jest tylko chwilowe i tak naprawdę iluzoryczne.
Pozdrawiam i życzę mocy

Reply
Iwona 30 kwietnia 2024 - 09:55

Witam
Serdecznie dziękuję za słowa otuchy, ma Pani rację z tym uwolnieniem muszę przetrawić i dać po prostu odpuścić i uwonić się… ale to potrwa… Oby wystarczyło woli i samozaparcia wiary w to wszystko. Jest jak jest, a życie nie oszczędza niestety…
Pozdrawiam serdecznie i wszystkiego dobrego.

Reply
Renata Rusnak 21 maja 2024 - 21:42

I wzajemnie! Nie jest pani sama w tym doświadczaniu straty, proszę dbać o siebie.

Reply

Napisz komentarz